Wednesday, June 26, 2013

Fulfill part 9 (memory of Ana, 2)

Pada pagi ini para doctor dan jururawat mula sibuk.
Biasalah, banyak pesakit dekat hospital, mestilah sibuk.
Tapi hari ini bukan kerana sibuk sahaja, tapi ada seorang doctor pakar dari luar Negara yang telah datang ke hospital. Tapi saya tak tahu kenapa doctor tu datang ke sini.
Bunyi bisingnya sampai ke bilik saya.
Kenapa diorang kecoh sangat bila seorang doctor datang ke sini?
Kachak…. Pintu bilik saya dibuka.
“Ana… ana ok ke?” Tanya mak.
“mak…”
Mak masuk ke bilik saya dan ayah pun masuk juga.
“ayah…”
“mak ada belikan Ana jajan dari Amerika.”
“…” terdiam saya mendengar kata-kata mak ayah. Saya tak sangka mereka datang dan balik dengan mendadak.
“kenapa mak dan ayah pergi ke Amerika?”
“is this is your sister, Amir?” Tanya seorang doctor yang berbangsa Latin. Dia kelihatan dalam usia 40-50 an.
“yes, it is her.” Kata abang Amir dan mereka masuk ke dalam bilik saya.
Ketika mereka sedang masuk, doctor tu membaca satu fail yang tebal.  “leukimia….” Kata doctor tersebut sambil membelek fail tersebut. Fail itu mestinya data mengenai saya.
“and you said that she is 22 years old, is that correct?”
“yes.”
“well then, hello Anna. I’m doctor Augnio.”
“he-hello….” Tergagap saya bila doctor tu menghampiri saya dan bercakap dengan ramah mesra.
“you have been in this condition for quite a long time, is that correct?”
“yes sir.”
“in your country there is no medication except taking steroids, right?”
“….”
“well, I have to ask you something.”
“?”
“do you wish to be a test patient for the new medication from the Fulfill pharmacist?”
“?!”
Abang Amir mula menyampuk “doctor, I have told you she will take…”
“a patient’s permission must be taken into consideration. Besides she is 22 not a child anymore. Though for me she looks like a teenager.” Kata doctor dengan serius.
Saya mendiamkan diri memikirkan pertanyaan doctor tersebut.
“it’s alright, take your time to think. We have lots of ample time.” Kata doctor tersebut.
“then, may I show you the hotel both of you will live in.” kata abang Amir dan dia membawa doctor tersebut keluar dari bilik. Pada masa yang sama, seorang jururawat perempuan berbangsa latin dalam usia 20-30 an sedang menunggu doctor tersebut di luar bilik.
Hanya saya dan mak ayah saya yang berada di dalam bilik sekarang.
“mak… ayah… apa jadi sebenarnya?”
“Ana… awak kena terima kasih pada Amir… dia merayu kepada syarikat Fulfill untuk merawat awak dengan teknologi rawatan yang terbaru.” Kata mak. Raut wajah di mukanya menunjukkan kesedihan. Ayah Cuba menenangkan mak yang sebak itu.
Mak kemudian sambung lagi “ kos perubatan itu sangatlah mahal, dan Amir kena kerja dengan gaji yang telah dipotong sebanyak 40 peratus dan tak dibenarkan berhenti kerja sehingga tamat kontrak itu.”
“maknanya Amir kena tinggal di Amerika buat jangka masa yang lama…”
“Ana, kami bukannya tak mahu jenguk awak, tapi kami nak tolong Amir supaya Amir dapat meyakinkan doctor di situ untuk merawat awak.”
“mak, ayah, saya faham apa yang korang nak sampaikan. Cuma saya tak jangka Amir buat macam tu. Kenapa dia tak bagitau saya?” tapi bila saya mengingatkan perangai dia, saya mula perasan. Dia bukannya orang yang pandai berkata-kata, dia selalu tak bagitau orang apa yang dia fikir dalam hati. Kali ini pun, dia buat benda yang sama.
“(senyum sinis) itulah abang Amir yang saya kenal…”
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
“Well then, what is your choice?” Tanya Doctor Augnio melihat saya. Jururawat Latin yang berdiri di sebelah dia  juga melihat saya dengan tenang.

“I will be a test patient for the new medication from the Fulfill pharmacist.”

No comments:

Post a Comment